🔶احکام شرعی🔶
🔹شرایط تکلیف ( انجامواجبات و ترکمحرمات)
1_عقـل (پس بر دیوانه چیزی واجب نیست.)
2_قدرت (مثلا کسیکه توانایی روزهگرفتن نداره روزه بر او واجب نیست)
3_ بلـوغ: پسر یا دختری که نشانههای بلوغ را ندارد بر او تکلیفی نیست❌
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👇نشانههای بلـوغ در پسران: 🧑🏻👱🏽♂
1⃣روییدن موى خشن زیر شکم (بالاى عورت)
2⃣خروج منى(چه درخواب و چه در بیدارى)
3⃣کامل شدن 15سال قمرى
(به سال شمسى حدوداً 14سال و 6ماه
و 20روز میباشد)
❗️روییدن مو در سینه و زیر بغل و درشتشدن صدا و مانند اینها در پسران، نشانه بالغ شدن، نیست.
شیوه غسل کردن و احکام جنابت
مسأله 128- در غسل باید تمام بدن و سر و گردن شسته شود، خواه غسل واجب باشد؛ مانند جنابت، و یا مستحب، مانند غسل جمعه. به عبارت دیگر: تمام غسلها در عمل با یکدیگر فرقى ندارند مگر در نیّت.
مسأله 129- غسل را به دو صورت مىتوان انجام داد: «ترتیبى» و «ارتماسى».
در غسل ترتیبى، ابتدا سر و گردن شسته مىشود، سپس نیمه راست بدن و بعد از آن نیمه چپ بدن.
سؤال 192: آیا هنگام غسل ترتیبی مانعی دارد ابتدا پشت خود را شسته و بعد نیت غسل ترتیبی نموده و آن را بجا آورم؟
جواب : شستن پشت و یا هر عضوی از اعضای بدن قبل از نیت غسل و شروع آن، اشکال ندارد. کیفیت غسل ترتیبی به این صورت است که بعد از تطهیر بدن باید نیت غسل نمود و اول سر و گردن را شست، و سپس بنابر احتیاط واجب طرف راست بدن و در مرحله سوم طرف چپ بدن باید شسته شود.
سؤال 167: آیا شخص جنب میتواند در صورت تنگی وقت با تیمم و نجاست بدن و لباس نماز بخواند یا این که باید بعد از تطهیر و غسل، نماز را قضا نماید؟
جواب : اگر وقت به مقدارى نیست که بدن و لباسش را تطهیر کند و یا لباس خود را عوض نماید و به علت سردى هوا و مانند آن نمىتواند نماز خود را برهنه هم بخواند، باید نماز را با تیمم بدل از غسل جنابت با همان لباس نجس بخواند. این نماز مجزى است و قضاى آن بر او واجب نیست.
سؤال 177: در چه صورتی حکم میشود که رطوبت خارج شده از مرد منی است؟
جواب : اگر همراه با شهوت، جستن و سست شدن بدن باشد، حکم منى را دارد.
سؤال 180: آیا رطوبتی که از انسان در حال خواب خارج میشود، حکم منی را دارد؟ با آنکه میدانیم هیچیک از علامتهای سهگانه (جستن، شهوت و سستی بدن) را ندارد و شخص هم متوجه آن نمیشود مگر وقتی که بعد از بیداری لباسهای زیر خود را مرطوب ببیند.
جواب: اگر علائم سهگانه یا یکى از آنها وجود نداشته باشد و یا شک در آن باشد، حکم منى را ندارد مگر اینکه از راه دیگرى یقین کند که منى است.