🔶احکام‌ شرعی🔶

🔹شرایط تکلیف ( انجام‌واجبات و ترک‌محرمات)

1_عقـل (پس بر دیوانه‌ چیزی واجب نیست.)

2_قدرت (مثلا کسی‌که توانایی روزه‌گرفتن نداره روزه بر او واجب نیست)

3_ بلـوغ: پسر یا دختری که نشانه‌های بلوغ را ندارد بر او تکلیفی نیست❌


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
👇نشانه‌های بلـوغ در پسران: 🧑🏻👱🏽‍♂

1⃣روییدن موى خشن زیر شکم (بالاى عورت)

2⃣خروج منى(چه درخواب و چه در بیدارى)

3⃣کامل شدن 15سال قمرى
(به سال شمسى حدوداً 14سال و 6ماه
و 20روز می‌‏باشد)

❗️روییدن مو در سینه و زیر بغل و درشت‌شدن صدا و مانند اینها در پسران، نشانه بالغ شدن، نیست.

شیوه غسل کردن‌ و احکام جنابت

مسأله 128- در غسل باید تمام بدن و سر و گردن شسته شود، خواه غسل واجب باشد؛ مانند جنابت، و یا مستحب، مانند غسل جمعه. به عبارت دیگر: تمام غسلها در عمل با یکدیگر فرقى ندارند مگر در نیّت.

مسأله 129- غسل را به دو صورت مى‌توان انجام داد: «ترتیبى» و «ارتماسى».

در غسل ترتیبى، ابتدا سر و گردن شسته مى‌شود، سپس نیمه راست بدن و بعد از آن نیمه چپ بدن.

سؤال 192: آیا هنگام غسل ترتیبی مانعی دارد ابتدا پشت خود را شسته و بعد نیت غسل ترتیبی نموده و آن را بجا آورم؟

جواب : شستن پشت و یا هر عضوی از اعضای بدن قبل از نیت غسل و شروع آن، اشکال ندارد. کیفیت غسل ترتیبی به این صورت است که بعد از تطهیر بدن باید نیت غسل نمود و اول سر و گردن را شست، و سپس بنابر احتیاط واجب طرف راست بدن و در مرحله سوم طرف چپ بدن باید شسته شود.

سؤال  167:  آیا شخص جنب می‏تواند در صورت تنگی وقت با تیمم و نجاست بدن و لباس نماز بخواند یا این که باید بعد از تطهیر و غسل، نماز را قضا نماید؟

جواب : اگر وقت به مقدارى نیست که بدن و لباسش را تطهیر کند و یا لباس خود را عوض نماید و به علت سردى هوا و مانند آن نمى‏تواند نماز خود را برهنه هم بخواند، باید نماز را با تیمم بدل از غسل جنابت با همان لباس نجس بخواند. این نماز مجزى است و قضاى آن بر او واجب نیست.

سؤال  177: در چه صورتی حکم می‏شود که رطوبت خارج شده از مرد منی است؟

جواب : اگر همراه با شهوت، جستن و سست شدن بدن باشد، حکم منى را دارد.

سؤال  180: آیا رطوبتی که از انسان در حال خواب خارج می‏شود، حکم منی را دارد؟ با آنکه می‏دانیم هیچ‌یک از علامتهای سه‌گانه (جستن، شهوت و سستی بدن) را ندارد و شخص هم متوجه آن نمی‏شود مگر وقتی که بعد از بیداری لباسهای زیر خود را مرطوب ببیند.

جواب: اگر علائم سه‌گانه یا یکى از آنها وجود نداشته باشد و یا شک در آن باشد، حکم منى را ندارد مگر اینکه از راه دیگرى یقین کند که منى است.

 

سؤال 181: جوانی هستم که در خانواده فقیری زندگی می‏کنم و منی به دفعات زیاد از من خارج می‏شود و خجالت می‏کشم از پدرم تقاضای پول حمام بکنم، در خانه هم حمام نداریم. تقاضا می‏کنم مرا راهنمایی فرمایید.

جواب : در انجام تکلیف شرعى، حیا معنى ندارد. حیا، عذر شرعى براى ترک واجب نیست. به هر حال اگر غسل جنابت براى شما امکان ندارد، وظیفه شما براى نماز و روزه، تیمم بدل از غسل است.

سؤال 186: اگر رطوبت غلیظی که شبیه منی است و انسان آن را بعد از بول مشاهده می‏کند، بدون شهوت و اراده از انسان خارج شود، آیا حکم منی را دارد؟

جواب : حکم منى بر آن مترتب نیست، مگر این که یقین به منى بودن آن حاصل شود یا این که هنگام خروج، علامت‏هاى شرعى منى را داشته باشد.

سؤال : اگر انسان علم به جنب بودن خود نداشته باشد و چند روزى را با حالت جنب بگذراند و بعد از چند روز متوجه جنب بودن خود شود صحّت اعمال او نظیر نماز و... چه حکمى دارد؟

جواب ) در فرض سؤال نمازهایی که در حال جنابت خوانده شده را باید قضا کند؛ ولی اگر در این ایام روزه گرفته باشد، روزه‌های او صحیح است، مگر این که روزه‌ی قضای ماه رمضان گرفته باشد که در این صورت روزه‌اش صحیح نیست.

سؤال : هرگاه شخصى از راه حرام جنب شود، و بدن خود را با آب‌گرم تطهیر نماید، و به خاطر گرماى حمام مجدداً در حین تطهیر یا بعد از آن عرق کند آیا این عرق وى حکم عرق جنابت از حرام را دارد و اگر در این حال و بدون تطهیر مجدد، غسل کند غسل او چه حکمى دارد؟

جواب ) عرق بدن او در فرض سؤال تا غسل نکرده عرق جنب از حرام محسوب است که نجس نیست ولى نماز خواندن با آن بنابر احتیاط صحیح نیست، بنابراین اگر بعداً بدون تطهیر مجدد غسل کند، غسل او صحیح است.