گلی از بوستان نهج البلاغه ؛

سیمای فاسدان در نهج البلاغه؛

آنان بذر گناه را کاشتند و آنرا با فریب آبیاری نمودند و هلاکت وبدبختی را درو نمودند.
خطبه دوم

 

گلی از بوستان نهج البلاغه ؛
سه صفت حقارت و ذلت می آورد؛
اول آنکه انسان طمع پیشه کند…
دوم آنکه ناراحتی هایش را بی فایده نزد دیگران فاش نماید…
,سوم آنکه زبانش رابر خود امیر نماید...
قسمتی از وصیت امام علیه السلام به مالک اشتر

 

✨ شخصی نزد امیرالمؤمنین علیه‌السلام آمد و گفت: من با آن‌که میخواهم برای نماز شب برخیزم، اما نمیتوانم.

 حضرت در جواب فرمودند: «قد قیدتک ذنوبک؛ گناهانت تو را به بند کشیده است» و همان باعث میشود بیدار نشوی.

 این روایت اخلاقی است، اما میخواهیم به جنبه های طبی آن هم نگاهی بیندازیم…

❗️⬅️ مزاج گناه سرد است و بر سردی و تری مغز می‌افزاید و به خواب سنگین می‌انجامد، لذا در روایات داریم خیلی ها بر اثر گناهان می میرند و گناه عمر را کوتاه میکند، چون سردی عصیان، انسان را از تعادل حقیقی که در قالب مکتب تشیع بر ما ارزانی شده است، دور میکند و باعث ضعف حرارات غریزی بدن میشود...

 برای نمونه خوب است بدانیم نگاه به زن نامحرم، صفرای فاسد را بالا می‌برد و در مقابل نگاه به همسر، مزاج را تعدیل می‌کند…!

💠بد نیست به این نکته نیز اشاره کنیم که مزاج اطاعت از خداوند گرم است و گرمی طاعت، موجب تقویت حرارت غریزی میشود و در نتیجه انسان‌های مطیع خداوند، معمولا عمر طولانی دارند…!
(بسیاری از علمای ما از این نعمت خداوند بهره میگیرند)

حقیقت گسترده خواب بر چشم بسیاری از ما کم اهمیت است، اما اگر بدانیم خواب هم جزئی از زندگی ماست، می‌توانیم از لحظه لحظه آن بهره‌برداری کنیم.


✨ به فرموده امیرالمؤمنین علیه‌السلام، وقتی مؤمن میخوابد، روحش به عرش الهی می‌رود، اما وقتی برمی‌گردد، شیاطین در آن دست‌کاری می‌کنند... اگر فرد با وضو بخوابد، شیاطین نمیتوانند دست‌بردی به آن بزنند.

⬅️ خواب دارای طبیعتی سرد است، بنابراین نباید قبل از خواب فعالیت گرم و شدید انجام داد. معده انسان نباید هنگام خواب زیاد پر یا خالی باشد.
اگر کسی با معده پر بخوابد، بخارات حاصل از هضم ناقص غذا به مغز رسیده و آرامش او را می‌گیرد و منشأ خواب‌های پریشان می‌شود…

⬅️ همچنین در روایات داریم با شکم گرسنه نخوابید و حتما شام بخورید، حتی اگر یک دانه خرما باشد…!

🌴 امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرموده‌اند:
خوابیدن به پشت، خواب انبیا(به دلایلی برای افراد معمولی زیاد سفارش نمیشود) و خوابیدن به شانه راست خواب مؤمنان است.

 خوابیدن به شانه چپ، خواب کفار و منافقین و خوابیدن به شکم، خواب شیاطین است.

وقتی به پهلوی چپ میخوابیم، اعضای درون سینه به قلب فشار می‌آورند(قلب در سمت چپ است) و قلب مؤمن که مرکز الهامات و اشارات الهی است، نمی‌تواند کارش را به‌خوبی انجام دهد و از دیدن رؤیای صادقه محروم می‌شود.

⬅️ خواب به شکم هم بدترین خواب است؛ چون اخلاط غلیظ بدن را به سمت قلب می‌کشاند، پس چشم‌ها پف می‌کند، زبان سنگین و دهان بدبو می‌شود…

وبسیار مباحث زیبا و علمی ای که در اینجا مطرح میشود……

توصیه:برای کاهش مقدار خواب، بهتر است هر شب قبل از خواب، بوی خوش استنشاق کرده و پس از آن در هر یک از مجاری بینی چند قطره عصاره سیاه‌دانه بچکانید.

🌴 روایت مذکور از بحارالانوار🌴

موفق باشید. یاعلی

 

گلی از بوستان نهج البلاغه ؛
مرگ از دیدگاه امام علیه السلام ؛
آدمی در دنیا چون هدفی است که تیرهای مرگ به سویش می آیند.
ما یاوران مرگیم جان هامان هدف مردن ها
حکمت ۱۹۱

 

گلی از بوستان نهج البلاغه : وصف دنیای زود گذر : بندگان خدا عزم خود را برای کوچ کردن از این سرای که برای اهلش نابودی مقدر گشته است جزم کنید . مبادا آرزو در دنیا بر شما چیره شود و زمان زیستن در آن برایتان بلند جلوه کند . خطبه 52 نهج البلاغه

شجاعی سیدعلی, [30.08.15 05:46]
گلی از بوستان نهج البلاغه : نیرنگ یا زیرکی ؟؟ امام علیه السلام فرموده اند : در روزگاری به سر میبریم که بیشتر مردم نیرنگ را زیرکی می شمارند و ناآکاهان نیرنگ بازی را چاره جویی نیک می پندارند .... تا اینکه فرموده اند : کسی که پروایی در دین ندارد فرصت حیله گری را غنیمت می شمارد . خطبه 41 از نهج البلاغه

 

گلی از بوستان نهج البلاغه ؛
حق وباطل ؛
راستى اگر باطل با حق مخلوط نمى‏شد،
راه حق براى حق خواهان پنهان نمى‏ماند
و اگر حق از وانمود شدن به باطل رهایى مى‏داشت، زبان دشمنان از بدگویى باز مى‏ماند.
ولى چون قسمتى از حق و قسمتى از باطل گرفته مى‏شود و درهم آمیخته مى‏گردد
اینجاست که شیطان بر دوستان خود مسلط مى‏گردد و آنهایى که لطف پروردگار شامل حالشان شده، نجات پیدا مى‏کنند.
خطبه پنجاه نهج البلاغه

 

گلی از بوستان نهج البلاغه
-در توجه به قیامت
راه رستگاری قیامت پیش روی شما و مرگ در پشت سر، شما را می راند، سبکبار شوید تا برسید، همانا آنان که رفتند در انتظار رسیدن شمایند.
خطبه ۲۱

 

گلی از بوستان نهج البلاغه؛
در بیان انفاق؛
 آن کس که دست دهنده خود را از بستگانش بازدارد، تنها یک دست را از آنها گرفته اما دستهای فراوانی را از خویش دور کرده است، و کسی که پر و بال محبت را بگستراند، دوستی خویشاوندانش تداوم خواهد داشت.
خطبه ۲۳نهج البلاغه

خطبه 025-رنجش از یاران سست
علل شکست ملتها (علل شکست کوفیان و پیروزی شامیان)
اکنون جز شهر کوفه در دست من باقی نمانده است، که آن را بگشایم یا ببندم ای کوفه اگر فقط تو مرا باشی، آن هم برابر این همه مصیبتها و طوفانها!! چهره ات زشت باد. آنگاه به گفته شاعر مثال آورد: به جان پدرت سوگند ای عمرو که سهم اندکی از ظرف و پیمانه داشتم.
سپس ادامه داد: به من خبر رسیده که بسر بن ارطاه بر یمن تسلط یافت، سوگند به خدا می دانستم که مردم شام به زودی بر شما غلبه خواهند کرد. زیرا آنها در یاری کردن باطل خود، وحدت دارند، و شما در دفاع از حق متفرقید، شما امام خود را در حق نافرمانی کرده و آنهاامام خود را در باطل فرمانبردارند. آنها نسبت به رهبر خود امانتدار و شما خیانتکارید، آنها در شهرهای خود به اصلاح و آبادانی مشغولند و شما به فساد و خرابی (آنقدر فرومایه اید) اگر من کاسه چوبی آب را به یکی از شماها امانت دهم می ترسم که بند آن را بدزدید نفرین به امت خیانتکار خدایا، من این مردم را با پند و تذکرهای مداوم خسته کردم و آنها نیز مرا خسته نمودند، آنها از من به ستوه آمده، و من از آنان به ستوه آمده، دل شکسته ام، به جای آنان افرادی بهتر به من مرحمت فرما، و به جای من بدتر از من بر آنها مسلط کن. خدایا، دلهای آنان را، آنچنان که نمک در آب حل می شود، آب کن. به خدا سوگند، دوست داشتم، به جای شما کوفیان، هزار سوار از بنی فراس بن غنم می داشتم که: (اگر آنان را می خواندی، سوارانی از ایشان نزد تو می آمدند مبارز و تازنده چون ابر تابستانی)

گلی از بوستان نهج البلاغه ؛
موضوع ؛اندرز و هشدار دنیاشناسی
(پس از حمد و ستایش الهی،)
همانا دنیا روی گردانده، و وداع خویش را اعلام داشته است، و آخرت به ما روی آورده، و پیشروان لشگرش نمایان شد. آگاه باشید! امروز، روز تمرین و آمادگی، و فردا روز مسابقه است، پاداش برندگان، بهشت، و کیفر عقب ماندگان آتش است آیا کسی هست که پیش از مرگ، از اشتباهات خود، توبه کند؟ آیا کسی هست که قبل از فرا رسیدن روز دشوار قیامت، اعمال نیکی انجام دهد؟؟
خطبه ۲۸نهج البلاغه

 

گلی از بوستان نهج البلاغه:
گروهی دین را برای به دست آوردن مال دنیا تباه کردند که یا رئیس و فرمانده گروهی شوند، یا به منبری فرا رفته، خطبه بخوانند، چه بد تجارتی، که دنیا را بهای جان خود بدانی، و با آنچه که در نزد خداست معاوضه نمایی. گروهی دیگر، با اعمال آخرت، دنیا می طلبند، و با اعمال دنیا در پی کسب مقامهای معنوی آخرت نیستند، خود را کوچک و متواضع جلوه می دهند، گامها را ریاکارانه کوتاه برمی دارند، دامن خود
را جمع کرده، خود را همانند مومنان واقعی می آرایند، و پوششی الهی را وسیله نفاق و دورویی و دنیاطلبی خود قرار می دهند. و برخی دیگر، با پستی و ذلت و فقدان امکانات، از به دست آوردن قدرت محروم مانده اند، که خود را به زیور قناعت آراسته، و لباس زاهدان را پوشیده اند. اینان هرگز، در هیچ زمانی از شب و روز، از زاهدان راستین نبوده اند.
خطبه ۳۲نهج البلاغه

 

گلی از بوستان نهج البلاغه ؛
به خدا سوگند! من از پیشتازان لشکر اسلام بودم تا آنجا که صفوف کفر و شرک تار و مار شد. هرگز ناتوان نشدم و نترسیدم، هم اکنون نیز همان راه را مى‌روم، پردۀ باطل را مى‌شکافم تا حق را از پهلوى آن بیرون آورم.
خطبه ۳۳نهج البلاغه

 

گلی از بوستان نهج البلاغه ؛
آن کس که از مرگ بترسد نجات نمى‌یابد ، و آن کس که زنده ماندن را دوست دارد براى همیشه در دنیا نخواهد ماند.
خطبه 38نهج البلاغه

🌴براى امیر المومنین علیه السلام نامه‏ اى از معاویه ملعون رسید

حضرت مهر نامه را شکست و قرائت کرد : " از طرف امیر المومنین و خلیفة‏ المسلمین ، معاویه بن ابى سفیان براى على :‏

 اى‏ على !
در جنگ جمل هر چه خواستى با ام المومنین‏ : عایشه و اصحاب رسول خدا : طلحه و زبیر کردى‏ اکنون مهیاى جنگ باش "

 حضرت جواب نامه را اینگونه نوشت : از طرف عبدالله تو به ریاست‏ مى نازى و من به بندگى خداوند من آماده جنگ‏ هستم به همان نشان که " انا قاتل جدک و عمک و خالک : من همان قاتل پدربزرگ و عمو و دایى تو هستم "

 سپس نامه را مهر و امضاء فرمود و از شاگردانش که در محضرش بودند ، پرسید : کیست که‏ این نامه را به شام ببرد ؟
کسى جواب نداد
دوباره حضرت سوالش را تکرار فرمود و این بار طرماح از میان جمعیت برخاست و عرض کرد : على‏ جان ! من حاضرم‏ حضرت ضمن اینکه او را از متن‏ تند نامه آگاه کرد ، فرمود :

 طرماح !
 به شام که‏ رفتى مواظب آبروى على باش‏ طرماح گفت : سمعاً و طاعة‏ً آنگاه نامه را گرفت و بسوى شام حرکت کرد

معاویه در باغ قصرش بود که عمرو عاص خبر رسیدن‏ یکى از شاگردان على را به او رساند

 معاویه‏ فورا دستور داد که بساطى رنگین پهن کنند تا شکوه آن طرماح را تحت تاثیر قرار بدهد و او را به لکنت بیندازد دستور انجام شد

طرماح وقتى‏ وارد شد و آن فرشهاى رنگین و بساط مفصل را دید ، بى اعتناء با همان کفشهاى خاک آلوده اش قدمها را بر فرشها گذاشت ، خود را به معاویه رساند و همانطور که او بر مسندش لمیده بود ، طرماح نیز لم داد و پاهایش را دراز کرد

 اطرافیان معاویه‏ به طرماح اعتراض کردند که " پاهایت را جمع کن " اما او گفت : تا آن مردک ( معاویه ) پاهایش را جمع نکند ، من هم پاهایم را جمع نخواهم کرد

عمرو عاص به معاویه در گوشى گفت : این مردى‏ بیابانیست و کافیست که تو سر کیسه ات را کمى شل‏ کنى تا او رام بشود و لحنش را هم عوض کند

معاویه ضمن اینکه دستور داد تا سى هزار درهم‏ پیش طرماح بگذارند ، از او پرسید : از نزد که‏ به خدمت که آمده اى ؟

 طرماح گفت : از طرف خلیفه‏ برحق ، اسدالله ، عین الله ، اذن الله ، وجه‏ الله ، امیر المومنین على بن ابیطالب نامه اى‏ دارم براى امیر زنازاده فاسق فاجر ظالم خائن ، معاویة بن ابى سفیان‏

معاویه ناراحت از اینکه‏ سى هزار درهم نیز نتوانسته است که این شاگرد على علیه السلام را ساکت کند ، گفت : نامه را بده ببینم

، طرماح گفت : روى پاهایت مى ایستى ، دو دستت را دراز میکنى تا من نامه على علیه‏ السلام را ببوسم و به تو بدهم‏

معاویه گفت : نامه‏ را به عمرو عاص بده‏

طرماح گفت : امیرى که ظالم‏ است ، وزیرش هم خائن است و من نامه را به خائنى‏ چون او نمیدهم‏

معاویه گفت : نامه را به یزید بده‏

طرماح گفت : ما دل خوشى از شیطان نداریم‏ چه رسد به بچه اش‏

معاویه پرسید : پس چه کنیم ؟

طرماح گفت : همانکه گفتم‏

 بالاخره معاویه نامه‏ را گرفت و خواند بعد هم با ناراحتى تمام کاتبانش‏ را احضار کرد تا جواب نامه را اینگونه بنویسد " على ! عده لشکریان من به عدد ستارگان آسمان‏ است‏ مهیاى نبرد باش "

 طرماح برخاست و گفت : من خودم جواب نامه ات را مى دهم‏:
 على علیه‏ السلام خود به تنهایى خورشیدیست که ستارگان تو در برابرش نورى نخواهند داشت‏ سپس خواست برود که

 معاویه گفت " طرماح ! سى هزار درهمت را بردار و سپس برو "

 اما طرماح بى اعتناء به‏ حرف معاویه و بدون خداحافظى راه کوفه را در پیش‏ گرفت‏

معاویه رو به عمرو عاص کرد و گفت : حاضرم‏ تمام ثروتم را بدهم تا یکى از شما به اندازه‏ یکساعتى که این مرد از على طرفدارى کرد ، از من‏ طرفدارى کند

 عمرو عاص گفت : بخدا اگر على به‏ شام بیاید ، من که عمرو عاصم نمازم را پشت سر او میخوانم اما غذایم را سر سفره تو میخورم

‏ ( الأختصاص ص ١٣٨)

گلی از بوستان نهج البلاغه
 دنیا شیرین و خوش منظر است که به سرعت به سوى خواهانش مى‌رود ، و بیننده را مى‌فریبد ، سعى کنید با بهترین زاد و توشه از آن کوچ کنید و بیش از کفاف و نیاز خود از آن نخواهید و بیشتر از آنچه نیاز دارید طلب نکنید.
خطبه ۴۵نهج البلاغه

گلی از بوستان نهج البلاغه

به خدا سوگند! اگر مانند شتران بچه مرده ناله سر دهید ، و چونان کبوتران نوحه سرایى کنید ، و مانند راهبان زارى نمایید ، و براى نزدیک شدن به حق، و دسترسى به درجات معنوى ، و آمرزش گناهانى که ثبت شده و مأموران حق آن را نگه مى‌دارند ، دست از اموال و فرزندان بکشید سزاوار است.
خطبه ۵۲نهج البلاغه

گلی از بوستان نهج البلاغه ؛
بخدا سوگند، اگر دل‌هاى شما از ترس آب شود ، و از چشم‌هایتان با شدّت شوق به خدا ، یا ترس از او، خون جارى گردد ، و اگر تا پایان دنیا زنده باشید و تا آنجا که مى‌توانید در اطاعت از فرمان حق بکوشید ، در برابر نعمت‌هاى بزرگ پروردگار، بخصوص نعمت ایمان، ناچیز است.
خطبه ۵۲نهج البلاغه

 

گلی از بوستان نهج البلاغه؛
موضع گیرى امام علیه السّلام برابر تهدید به ترور؛
 پروردگار براى من پوششى استوار قرار داد که مرا حفظ نماید ، هنگامى که عمرم بسر آید، از من دور شده و مرا تسلیم مرگ مى‌کند ، که در آن روز نه تیر خطا مى‌رود و نه زخم بهبود مى‌یابد.
خطبه ۶۲نهج البلاغه

 

گلی از بوستان نهج البلاغه
امام على علیه ‏السلام فرمود: بهترین خصلت‏ هاى زنان ، بدترین خصلت‏ هاى‏ مردان است : غرور ، ترسویى و بخل؛ زیرا زن هرگاه مغرور باشد خودش را در اختیار (نامحرم) نمى‏ گذارد . هرگاه بخیل (و ممسک) باشد مال خود و شوهرش را نگه مى‏ دارد و هرگاه ترسو باشد از هر چیزى که برایش پیش آید (و مایه بد نامى باشد) وحشت مى‏ کند.
نهج البلاغة : الحکمة 234 منتخب میزان الحکمة : 510

گلی از بوستان نهج البلاغه؛
حضرت خطاب به کوفیان فرمود؛
به خدا سوگند، شما در خانه‌ها فراوان ، و زیر پرچم‌هاى میدان نبرد اندکید ، و من مى‌دانم که چگونه باید شما را اصلاح و کجى‌هاى شما را راست کرد ، امّا اصلاح شما را با فاسد کردن روح خویش جایز نمى‌دانم.
نهج البلاغه خطبه ۶۹

 

گلی از بوستان نهج اابلاغه
خدایا، ببخشاى نگاه‌هاى اشارت آمیز ، و سخنان بى‌فایده ، و خواسته‌هاى بى مورد دل ، و لغزش هاى زبان را.
خطبه ۷۸نهج البلاغه


نهج البلاغه
و درود خدا بر او فرمود: (وقتی یکی از کارگزاران امام خانه شکوهمند ساخت به او فرمود) سکه های طلا و نقره سر برآورده خود را آشکار ساختند، همانا ساختمان بی نیازی تو را می رساند

شجاعی سیدعلی, [22.09.15 05:49]
گلی از بوستان نهج البلاغه
وصف دنیای حرام ؛
آب دنیاى حرام همواره تیره ، و گل آلود است. منظره‌اى دل فریب و سر انجامى خطرناک دارد . فریبنده و زیباست اما دوامى ندارد. نورى است در حال غروب کردن ، سایه‌اى است نابود شدنى ، ستونى است در حال خراب شدن، آن هنگام که نفرت دارندگان به آن دل بستند و بیگانگان به آن اطمینان کردند ، چونان اسب چموش پاها را بلند کرده، سوار را بر زمین مى‌کوبد ، و با دام‌هاى خود آنها را گرفتار مى‌کند ، و تیرهاى خود را به سوى آنان، پرتاب مى‌نماید ، طناب مرگ به گردن انسان مى‌افکند ، به سوى گور تنگ و جایگاه وحشتناک مى‌کشاند تا در قبر، محل زندگى خویش، بهشت یا دوزخ را بنگرد ، و پاداش اعمال خود را مشاهده کند.
خطبه ۸۳نهج البلاغه

گلی از بوستان نهج البلاغه
آنگاه که رستاخیز شود...
و رستاخیز بر پا گردد ، در آن زمان، انسانها را از شکاف گورها ، و لانه‌هاى پرندگان ، و خانه درندگان ، و میدان‌هاى جنگ، بیرون مى‌آورد که با شتاب به سوى فرمان پروردگار مى‌روند ، و به صورت دسته‌هایى خاموش ، وصف‌هاى آرام و ایستاده حاضر مى‌شوند ، چشم بینندۀ خدا آنها را مى‌نگرد ، و صداى فرشتگان به گوش آنها مى‌رسد . لباس نیاز و فروتنى پوشیده درهاى حیله و فریب بسته شده و آرزوها قطع گردیده است. دل‌ها آرام ، صداها آهسته ، عرق از گونه‌ها چنان جارى است که امکان حرف زدن نمى‌باشد ، اضطراب و وحشت همه را فرا گرفته ، بانگى رعد آسا و گوش خراش، همه را لرزانده ، به سوى پیشگاه عدالت ، براى دریافت کیفر و پاداش مى‌کشاند.
خطبه 83نهج البلاغه

 

✨ قال الرضا علیه السلام: مثل المؤمنین فی قبولهم ولاء امیرالمؤمنین علیه السلام فی یوم غدیر خم کمثل الملائکه فی سجودهم لآدم، و مثل من ابی ولایه امیرالمؤمنین علیه السلام یوم الغدیر مثل ابلیس.

🌴بسیار جای تفکر داره:

اینکه فرمودند مثل مومنین در قبول ولایت مولا علی(ع) در غدیرخم، همانند قبول ملائکه در سجده بر آدم است...
و مثل کسی که ولایت علی(ع) را نپذیرد همانند ابلیس ملعون است...

🌷سبحان الله...🌷


منبع: اقبال الاعمال - السید ابن طاووس الحسنی ج 2 ص 260. بحار الانوار ج 37 ص 121.


پس ازواقعه غدیرخم خداوند،هیچ عذروبهانه ای رابرای کسی باقی نگذاشته است.خصال شیخ صدوق.جلد1صفحه 72. حضرت فاطمه زهرا(س).

نهج البلاغه
و درود خدا بر او (از نوف بکالی نقل شد، که در یکی از شبها امام را دیدم برای عبادت از بستر برخواست، نگاهی به ستارگان افکند، و به من فرمود: خوابی! یا بیدار؟ گفتم بیدارم) فرمود: ای نوف! خوشا به حال آنان که از دنیای حرام چشم پوشیدند، و دل به آخرت بستند، آنان مردمی هستند که زمین را تخت، خاک را بستر، آب را عطر، و قرآن را پوشش زیرین، و دعا را لباس رویین خود قرار دادند، سپس دنیا را همانند عیسی مسیح (ع) وانهادند. ای نوف! همانا داوود پیامبر (که درود خدا بر او باد) در چنین ساعتی از شب برمی خاست، و می گفت: (این ساعتی است که دعای هر بنده ای به اجابت می رسد، جز باجگیران، جاسوسان، شبگردان و نیروهای انتظامی حکومت ستمگر، یا نوازنده طنبور و طبل.)

گلی از بوستان نهج البلاغه:
... آنها که در روز سلامت چیزى براى خود ذخیره نکردند ، و در روزگاران خوش زندگى عبرت نگرفتند . آیا خوشى‌هاى جوانى را جز ناتوانى پیرى در انتظار است ؟ و آیا سلامت و تندرستى را جز حوادث بلا و بیمارى در راه است؟ و آیا آنان که زنده‌اند جز فنا و نیستى را انتظار دارند ؟ با اینکه هنگام جدایى و تپش دل‌ها نزدیک است که سوزش درد را چشیده ، و شربت غصّه را نوشیده ، و فریاد یارى خواستن برداشته، و از فرزندان و خویشاوندان خود، در خواست کمک کرده است . آیا خویشاوندان مى‌توانند مرگ را از او دفع کنند ؟ و آیا گریه و زارى آنها نفعى براى او دارد؟ …
فرازی از خطبه ۸۳نهج البلاغه

گلی از بوستان نهج البلاغه :
تفاوت بیان شیطان درقیامت؛
شیطان در روز قیامت آنچه را که زینت داده انکار مى‌کند ، و آنچه را که آسان کرده، بزرگ مى‌شمارد ، و از آنچه که پیروان خود را ایمن داشته بود سخت مى‌ترساند.
خطبه ۸۳ نهج اابلاغه

نهج البلاغه فیض الاسلام، حکمت128، ص 1150 فضیلت علم : هرکس مرا حرفی بیاموزد مرا بنده خویش نموده است، از دیدگاه امام علیه السلام، آنچه بردگی و آزادگی را مرزبندی میکند، علم و جهل است نه فقط داشتن ها و نداشتن های مالی چراکه علم میتواند انسان را از بردگی ثروت آزاد نماید و او را آزاده سازد ، از منظر ایشان مردم در این بازار دنیا دو دسته‏اند؛ بعضى مى‏آیند خودشان را مى‏فروشند، برده مى‏کنند و مى‏روندو بعضى دیگر مى‏آیند خودشان را مى‏خرند، آزاد مى‏کنند و مى‏روند ؛ وَالنّاسُ فیها رَجُلانِ‏ مردم در دنیا دو صنف مى‏شوند: رَجُلٌ باعَ نَفْسَهُ فیها فَأَوْبَقَها وَ رَجُلٌ ابْتاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَها


گلی از بوستان نهج البلاغه
همانا بهرۀ هر کدام از شما زمین به اندازه طول و عرض قامت شماست ، ! آنگونه که خاک آلوده بر آن خفته باشد . اى بندگان خدا! هم اکنون به اعمال نیکو پردازید، تا ریسمان‌هاى مرگ بر گلوى شما سخت نشده ، و روح شما براى کسب کمالات آزاد است ، و بدن‌ها راحت ، و در حالتى قرار دارید که مى‌توانید مشکلات یکدیگر را حل کنید.
خطبه ۸۳نهج البلاغه


٧ قاعده ازامیر المومنین علی علیه السلام:
==========================
١- از کسی بدت نیاید هر چند در حق تو اشتباه کرده
٢- نگران نباش هرچند که ناراحتی هایت به اوج رسیده باشد
٣- هر چند که به مقام بالا رسیدی ساده زندگی کن
٤- هرچند که بلاها فراوان شد ولی انتظار خیر داشته باش
٥- دست به خیر داشته باش حتی اگر خود در تنگنایی
٦- اگر قلبی پر از خون داری بازهم لبخند بزن
٧- برادر مسلمانت را از دعای خیرت به سبب غیابش بی نصیب نکن.


گلی از بوستان زندگی
سه چیز موجب ذلت وخواری میشود؛
اول اینکه طمع را همچون لباس زیرین به خود بچسبانی
دوم اینکه زبانت را امیر خود کنی
سوم اینکه مشکلاتت را بدون هیچ فایده ای فاش کنی
وصیت امام به مالک اشتر


گلی از بوستان نهج البلاغه؛
ویژگیهاى امام على علیه السّلام:
آگاه باشید! به خدا سوگند که یاد مرگ مرا از شوخى و کارهاى بیهوده باز مى‌دارد ، ولى عمرو عاص را فراموشى آخرت از سخن حق باز داشته است ، با معاویه بیعت نکرد مگر بدان شرط که به او پاداش دهد ، و در برابر ترک دین خویش، رشوه‌اى تسلیم او کند.
خطبه 84نهج البلاغه
روز مباهله اهمیت بسیاری دارد وهمه وظیفه داریم آنرا احیاء نماییم .
آیت الله جوادی املی حقظه الله ۱۵مهرماه ۱۳۹۴


گلی از بوستان نهج البلاغه
امام فرمود عجزوناتوانی همیشه بی اختیار دامان انسان را نمی گیرد بلکه غالبا نتیجه کوتاهی و بی برنامگی ها است.
لذا فرمودند:
هنگامی که اشیاء با هم ازدواج کردند ناتوانی و تنبلی نیز به هم پیوستند که فرزند آنان فقر بود.
کافی ج 5 ص86ح 8

🔷🔶 کلام امیر 🔷🔶

🔸🔹 فتنه و امتحان 🔸🔹

🌸حضرت امیر علیه السلام می فرمایند:

هیچ کدام از شما چنین نگویید: (خدایا، از فتنه و امتحان به تو پناه می برم)، چرا که هیچ کس نیست مگر آنکه دچار فتنه و آزمونی می شود، لیکن هر کس می خواهد پناه ببرد، از فتنه های گمراه کننده و آزمونهای لغزاننده به خدا پناه ببرد.(1)


🔶 🔷 🔶 🔷 🔶 🔷 🔶 🔷 🔶 🔷
 
بنابراین اگر کسی بگوید: خدایا برای من امتحان پیش نیاور! این غلط است، این مخالفت با سنّت الهی است، چون او بدون استثنا همه را خواهد آزمود. مهم پیروزی و روسفیدی در امتحانهای الهی است.

📚1*نهج البلاغه، حکمت93
📚(امتحان، جواد محدثی،صفحه17)

هدیه به روح مطهر امیر المومنین علیه السلام صلوات

الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم


امام علی علیه السّلام فرمودند:
مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ؛
آن که رابطه خود با خدا را نیکو دارد خداوند نیز رابطه بین او و مردم را بهینه سازد، و کسی که کار آخرتش را سامان دهد خداوند کار دنیای او را اصلاح کند، و آن که خود واعظ خویش باشد خدا برای او نگهبان گمارَد.
 نهج البلاغه، حکمت 86
حکمت های نهج البلاغه


حکمت 44 :
وَ قَالَ [علیه السلام] طُوبَى لِمَنْ ذَکَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ قَنِعَ بِالْکَفَافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللَّهِ .
ارزش آخرت گرایى (اخلاقى)
و درود خدا بر او ، فرمود : خوشا به حال کسى که به یاد معاد باشد ، براى حسابرسى قیامت کار کند ، با قناعت زندگى کند ، و از خدا راضى باشد.


سلام از اینکه برخی از دوستان بخاطر بی نظمی وعدم رعایت قوانین مربوط به ترک گروه شدند متاسفم.
درایام تبلیغ دسترسی به اینترنت نداشتم.
لطفا غیر از نهج البلاغه مطلب نفرستید.
گفتگو هم ممنوع است.
عدم تعهد به موارد فوق از مصادیق حق الناس است.
با تشکر


حکمت 276 :
وَ قَالَ [علیه السلام] اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِکَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِى لَامِعَةِ الْعُیُونِ عَلَانِیَتِى وَ تُقَبِّحَ فِیمَا أُبْطِنُ لَکَ سَرِیرَتِى مُحَافِظاً عَلَى رِثَاءِ النَّاسِ مِنْ نَفْسِى بِجَمِیعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَیْهِ مِنِّى فَأُبْدِیَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِى وَ أُفْضِیَ إِلَیْکَ بِسُوءِ عَمَلِى تَقَرُّباً إِلَى عِبَادِکَ وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِکَ .

و درود خدا بر او، فرمود: خدایا به تو پناه مى برم که ظاهر من در برابر دیده ها نیکو و درونم در آنچه که از تو پنهان مى دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتارى که تو از آن آگاهى ، توجه مردم را به خود جلب نمایم، و چهرة ظاهرم را زیبا نشان داده با اعمال نادرستى که درونم را زشت کرده به سوى تو ایم، تا به بندگانت ، نزدیک ، و از خشنودى تو دور گردم.


حکمت 278 :
وَ قَالَ [علیه السلام] قَلِیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ أَرْجَى مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ .

و درود خدا بر او ، فرمود: کار اندکى که ادامه یابد، از کار بسیارى که از آن به ستوه آیى امیدوار کننده تر است.


گلی از بوستان نهج البلاغه
... باقى ماندۀ عمر برابر روزهاى زیادى که به غفلت گذراندید و روى گردان از پندها بودید، بسیار کم است . به خود بیش از اندازه آزادى ندهید ، که شما را به ستمگرى مى‌کشاند ، و با نفس سازشکارى و سستى روا مدارید که ناگهان در درون گناه سقوط مى‌کنید.
خطبه ۸۶

 

 

آیت الله سیستانی از مراجع عظام تقلید :

 

مولا علی (علیه‌السلام) در جنگ جمل فرمودند: کسانی در این جنگ مرا

 

همراهی می‌کنند که هنوز در صلب پدران و رحم مادران‌شان هستند و

 

مقصود ایشان کسانی هستند که خداوند از راستین‌بودن نیت آنان مبنی بر

 

آرزوی حضور در زمان امام(علیه‌السلام) و اقتدا به دستورات ایشان آگاه

 

است. اینان کسانی هستند که - در روز قیامت وقتی هر قومی با پیشوای

 

خود (چه خیر و چه شر) محشور می شوند - با اولیاء خداوند برانگیخته

 

خواهند شد. این بدان خاطر است که آنان به آموزه‌های بر حق مولا

 

(علیه‌السلام) - بدون آنکه شبهه‌ای وارد کنند و بهانه‌ای بیاورند و دلبستگی

 

خود به ایشان را تنها با آروزهایشان بیان کنند - عمل کرده‌اند....

 

رجب زاده مهر, [۲۷.۱۰.۱۵ ۰۸:۰۵]
حکمت 276 :
وَ قَالَ [علیه السلام] اللَّهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِکَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِى لَامِعَةِ الْعُیُونِ عَلَانِیَتِى وَ تُقَبِّحَ فِیمَا أُبْطِنُ لَکَ سَرِیرَتِى مُحَافِظاً عَلَى رِثَاءِ النَّاسِ مِنْ نَفْسِى بِجَمِیعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَیْهِ مِنِّى فَأُبْدِیَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِى وَ أُفْضِیَ إِلَیْکَ بِسُوءِ عَمَلِى تَقَرُّباً إِلَى عِبَادِکَ وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِکَ .

و درود خدا بر او، فرمود: خدایا به تو پناه مى برم که ظاهر من در برابر دیده ها نیکو و درونم در آنچه که از تو پنهان مى دارم، زشت باشد، و بخواهم با اعمال و رفتارى که تو از آن آگاهى ، توجه مردم را به خود جلب نمایم، و چهرة ظاهرم را زیبا نشان داده با اعمال نادرستى که درونم را زشت کرده به سوى تو ایم، تا به بندگانت ، نزدیک ، و از خشنودى تو دور گردم.

 


رجب زاده مهر, [۲۷.۱۰.۱۵ ۰۹:۳۱]
حکمت 278 :
وَ قَالَ [علیه السلام] قَلِیلٌ تَدُومُ عَلَیْهِ أَرْجَى مِنْ کَثِیرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ .

و درود خدا بر او ، فرمود: کار اندکى که ادامه یابد، از کار بسیارى که از آن به ستوه آیى امیدوار کننده تر است.

شجاعی سیدعلی, [۲۸.۱۰.۱۵ ۰۸:۱۴]
گلی از بوستان نهج البلاغه
... باقى ماندۀ عمر برابر روزهاى زیادى که به غفلت گذراندید و روى گردان از پندها بودید، بسیار کم است . به خود بیش از اندازه آزادى ندهید ، که شما را به ستمگرى مى‌کشاند ، و با نفس سازشکارى و سستى روا مدارید که ناگهان در درون گناه سقوط مى‌کنید.
خطبه ۸۶

رجب زاده مهر, [۲۹.۱۰.۱۵ ۲۲:۵۰]
حکمت 279 :
وَ قَالَ [علیه السلام] إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا .

و درود خدا بر او ، فرمود: هر گاه مستحابت به واجبات زیان رساند آن را ترک کنید.

رجب زاده مهر, [۲۹.۱۰.۱۵ ۲۲:۵۰]
حکمت 280 :
وَ قَالَ [علیه السلام] مَنْ تَذَکَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ اسْتَعَدَّ .
و درود خدا بر او ، فرمود: کسى که به یاد سفر طولانى آخرت باشد خود را آماده مى سازد.

شجاعی سیدعلی, [۳۱.۱۰.۱۵ ۰۸:۰۵]
گلی از بوستان نهج البلاغه؛
از وصیت های حضرت به مالک اشتر درمورد تحمل سختیها:
والاحتمال قبرالعیوب:
یعنی تحمل ناراحتی ها گور عیب هاست.
مصادر نهج البلاغه ج ۴ص۹


گلی از بوستان نهج البلاغه؛
از وصیتهای حضرت به فرزندش محمدبن حنفیه در مورد نوع معاشرت:
آنگونه با مردم معاشرت کنید که اگر مردید بر مرگ شما اشک بریزند و اگر زنده ماندید به شما عشق بورزند.
مصادر نهج البلاغه ج ۴ص۱۲


حکمت 280 :
وَ قَالَ [علیه السلام] مَنْ تَذَکَّرَ بُعْدَ السَّفَرِ
و درود خدا بر او ، فرمود: کسى که به یاد سفر طولانى آخرت باشد خود را آماده مى سازد.


حکمت 281 :
وَ قَالَ [علیه السلام] لَیْسَتِ الرَّوِیَّةُ کَالْمُعَایَنَةِ مَعَ الْإِبْصَارِ فَقَدْ تَکْذِبُ الْعُیُونُ أَهْلَهَا وَ لَا یَغُشُّ الْعَقْلُ مَنِ اسْتَنْصَحَهُ .

و درود خدا بر او، فرمود: اندیشیدن همانند دیدن نیست، زیرا گاهى چشم ها دروغ مى نمایاند ، اما آن کس که از عقل نصیحت خواهد به او خیانت نمى کند.


حکمت 282 :
وَ قَالَ [علیه السلام] بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ .

و درود خدا بر او ، فرمود: میان شما و پندپذیرى ، پرده اى از غرور و خود خواهى وجود دارد.


حکمت 288 :
وَ قَالَ [علیه السلام] إِذَا أَرْذَلَ اللَّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَیْهِ الْعِلْمَ .

و درود خدا بر او، فرمود: هرگاه خدا بخواهد بنده اى را خوار کند ، دانش را از او دور سازد.


حکمت 284 :
وَ قَالَ [علیه السلام] قَطَعَ الْعِلْمُ عُذْرَ الْمُتَعَلِّلِینَ .

و درود خدا بر او ، فرمود: دانش، راه عذر تراشى را بر بهانه جویان بسته است.