سیدعلی شجاعی

امام جماعت مسجد خاتم الانبیاء ( ص ) گلستان 10

۹ مطلب در اسفند ۱۳۹۸ ثبت شده است

آتش جهنم

النَّارِ ذَاتِ الْوَقُودِ(5)

  • وقود ما توقد به النار است، یعنی زخیره هیزم کنار آتش است، خدا در مورد جهنم فرمود:  قاسطون حطب جهنم اند، گنهکاران معمولی،  هیزم اند؛  الجن : 15   وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ فَکانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً ، ولی  در مورد کافرین فرمود اینان آتش گیره جهنم اند که ال فرعون اند و هیزم های بزرگ جهنم اند همانطور که در دنیا امام و بزرگ کافرین بودند که فرمود :  وَ أُوْلَئکَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ(10)کَدَأْبِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ ... ( ال عمران ) .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی شجاعی

نکته روانشناسی


✅  نکته روانشناسی 

 

اولین قدم برای یاد گرفتن شنا، نترسیدن از آب و رها شدن است!!


مربی همیشه میگوید: بپر، خودتو رها کن، زیر آب چشماتو باز کن، بعد خودت آروم آروم برمی گردی به سطح آب ...

شرط اول، همان دست و پا نزدن است؛ گاهی باید واقعا بیخیال شد و رفت گوشه ای نشست ...

باید بیخیالِ دست و پا زدن شد؛
گاهی باید بگذاریم زندگی کارش را بکند ...

«شاید بعدش آرام آرام برگشتیم به سطح آب، به زندگی، بی خفگی»

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی شجاعی

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس و غرور

تفاوت 3 واژه پرکاربرد :

اعتماد_به_نفس :

 به معنای اعتماد داشتن به توانایی هایی که در وجودمان داریم.

مثال: من می توانم در یک جمع سخنرانی کنم.

عزت_نفس :

 احساس ارزشمندی درونی برای وجود خود. فردی که عزت نفس دارد برای وصف خود پای دیگران را وسط نمی کشد.

مثال: من سخنران خوبی هستم.

غرور :

هرچه احساس ارزشمندی از درون کمتر باشد، فرد منم منم های بیشتری دارد و برای توصیف یک ویژگی در خود

به عنوان مثال می گوید: من بهترین سخنران در ...هستم.

دقت کنید که فرد مغرور، پای دیگران را برای تعریف از خود وسط می کشد.

غرور و عزت نفس،

 نقطه مقابل یکدیگر هستند.

حقارت درونی و پنهان، غرور می آفریند.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی شجاعی

اهمیت طبابت در جامعه

​​​​
امام صادق (سلام‌الله‌علیه) فرمود :  سه اصل است که هیچ کشور متمدنی از آن بی‌نیاز نیست و سه اصل دیگر است که هیچ کسی در شهر یا روستا از آنها بی‌نیاز نیست؛ لَا یَسْتَغْنِی اَهْلُ کُلِّ بَلَدٍ عَنْ ثَلَاثَةٍ یَفْزَعُ اِلَیْهِمْ فِی اَمْرِ دُنْیَاهُمْ وَ آخِرَتِهِمْ فَاِنْ عَدِمُوا ذَلِکَ کَانُوا هَمَجاً فَقِیهٍ عَالِمٍ وَرَعٍ وَ اَمِیرٍ خَیِّرٍ مُطَاعٍ وَ طَبِیبٍ بَصِیرٍ ثِقَة ، اول روحانی و عالِم فقیهِ بصیر عادلی که مدیر و مدبّر جامعه باشد؛ دوم طبیب بصیر ثقه که تا تشخیص نداد دارو ندهد امین باشد نسبت به مَحرم و امثال آن. سوم داشتن ارتش قوی و غنی؛ این سه اصل است فَاِنْ عَدِمُوا ذَلِکَ کَانُوا هَمَجاً»؛ اگر کشوری این سه اصل را نداشت تمدّن ندارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی شجاعی

مراتب قرائت قرآن بر پیامبر صل الله علیه و اله و سلم

 

مراتب لقای الهی و قرائت قرآن کریم و تفاوتهای بیان در این مراتب  

 

  • گاهی می فرماید : ﴿سَنُقْرِئُکَ فَلا تَنْسی در مرتبه ایست که قابلیت فراموشی دارد که همان مرتبه نازله قرآن کریم یعنی عربی مبین است و در اینجا می فرماید ( فاقروءو ما تیسّر من القرآن ) که مقام استماع قرآن کریم است، ولی گاهی می فرماید ﴿ وَ اِنَّکَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَکیمٍ عَلیمٍ که همان مرتبه ساعده قرآن کریم است که در دست بی دستی خداست، اینجا دیگر قابلیت فراموشی ندارد که نفرمود بخوان بلکه در اینجا می فرماید: به لقای مطلب بروی .... وَ اِنَّکَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ ..

 

  • حاصل مطلب اینکه اگر فرمود : ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ حبل الهی مراتبی دارد و هر مرتبه ای راه و روشی را می طلبد، یکی مرتبه قرآن حکیم است و دیگری مرتبه علی حکیم.

 

  • آیت الله جوادی املی ، سوره اعلی 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی شجاعی

دنیای حرام

گلی از بوستان نهج البلاغه


وصف دنیای حرام ؛

  • آب دنیاى حرام همواره تیره ، و گل آلود است. منظره‌اى دل فریب و سر انجامى خطرناک دارد . فریبنده و زیباست اما دوامى ندارد.
  • نورى است در حال غروب کردن ، سایه‌اى است نابود شدنى ، ستونى است در حال خراب شدن، آن هنگام که نفرت دارندگان به آن دل بستند و بیگانگان به آن اطمینان کردند ، چونان اسب چموش پاها را بلند کرده، سوار را بر زمین مى‌کوبد ، و با دام‌هاى خود آنها را گرفتار مى‌کند ، و تیرهاى خود را به سوى آنان، پرتاب مى‌نماید ، طناب مرگ به گردن انسان مى‌افکند ، به سوى گور تنگ و جایگاه وحشتناک مى‌کشاند تا در قبر، محل زندگى خویش، بهشت یا دوزخ را بنگرد ، و پاداش اعمال خود را مشاهده کند.


                        خطبه ۸۳نهج البلاغه

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی شجاعی

سید علی شجاعی : نماز زیارت خدا ...

فرمود منظور از قد قامت الصلواه چیست؟

حضرت علی ع فرمود هان وقت الزیاره ...

پس نماز زیارت خداست و آنکه در نماز زیارت خدا نکرد ویل للمصلین الذینهم فی صلاتهم ساهون است ..

که این زیارت مقدور همه است ...

خدایا ما را زائر خودت قرار بده ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی شجاعی

دوزخ

📖وضعیت آب و هوا و جنگلها در دوزخ  بهتر از خوراکیهایش نیست

 

 📝اهل دوزخ با شکمهایی پر از شیره های آتشین و جامه هایی از قطران به سایه های درختان جهنّم پناه می برند بلکه اندکی از عذاب و آتش فاصله بگیرند.

 

✅سایه های درختانی که در قران کریم از آنها به شجر زقّوم یادشده است، سایه هایی از دود سیاه که نه

خنکی دارد و نه سودی می بخشد"وَ ظِلٍّ مِنْ یَحْمُومٍ *لا بارِدٍ وَ لا کَرِیمٍ (44) " (سوره واقعه آیات 43و44 )،

 

✅درختانی بنام زقّوم که از قعر جهنّم می رویند با شکوفه هایی همچون سرهای شیاطین که آتش جهنّم نیز آنها را نمیسوزاند، زقوم درختى است که در قعر جهنّم مى‏روید و شاخه‏هاى آن به تمام درکات دوزخ میرود.

 

 ✅و بعید نیست که خداوند سبحان به کمال قدرت خود درختى در آتش از جنس آتش یا از جوهرى که آتش آن را نخورد و نسوزاند بیافریند، چنانچه آتش دوزخ زنجیرها و غلها را در دوزخ نمیسوزاند (1)و چنانچه مارها و عقربهاىِ آن را نیر نمیسوزاند و این تعجب ندارد که در آتش جهنم درختى بروید و هم چنان باقى بماند و نسوزد، براى اینکه زنده ماندن دوزخیان در آتش عجیب‏تر است و خدا هر کارى بخواهد مى‏تواند بکند (2)


📖" أَ ذلِکَ خَیْرٌ نُزُلاً أَمْ شَجَرَةُ الزَّقُّومِ * إِنَّا جَعَلْناها فِتْنَةً لِلظَّالِمِینَ * إِنَّها شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِی أَصْلِ الْجَحِیمِ * طَلْعُها کَأَنَّهُ رُؤُسُ الشَّیاطِینِ " (سوره مبارکه صافّات آیات 62تا66 )


 📚 1-ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏20، ص: 493
 2 -ترجمه المیزان، ج‏17، ص: 211

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی شجاعی

امتحان الهی

💠‌ *وجود مبارک حضرت امیر یک کسالتی پیدا کردند بعضی رفتند به عیادت ایشان، عرض کردند «کیف حالک»؟ فرمود: «عَلی شَرّ»!*

"﴿إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَکْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ﴾؛ این ﴿أَکْرَمَهُ﴾ هم مسبوق به إبتلاء است، هم ملحوق به ﴿نَعَّمَهُ). ﴿فَیَقُولُ رَبِّی أَکْرَمَنِ﴾، ﴿کَلاَّ﴾ ما گرامی نداشتیم، ما امتحان کردیم. ﴿وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ﴾

اگر او را ما به تنگ‌دستی یا کم‌روزی مبتلا کردیم ﴿فَیَقُولُ رَبِّی أَهانَنِ﴾، ﴿کَلاَّ﴾ محترم است نزد ما، ما اهانت نکردیم به شما، شما را در روی صندلی آزمایش نشاندیم، مگر نمی‌خواهید به کمال برسید؟

انسان تا امتحان ندهد که به کمال نمی‌رسد ﴿وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً﴾. مرحوم امین الاسلام نقل می‌کند که وجود مبارک حضرت امیر یک کسالتی پیدا کردند بعضی رفتند به عیادت ایشان، عرض کردند «کیف حالک»؟

فرمود: «عَلی شَرّ»! چون اینها با قرآن زندگی می‌کنند خواست آیه‌ای را تفسیر کند. عرض کردند «یا امیرالمؤمنین» شما هم می‌فرمایید «علی شرّ»؟! فرمود مگر خدا در قرآن نفرمود: ﴿وَ نَبْلُوکُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَیْرِ فِتْنَةً﴾؟

این بیماری شرّ است به حسب ظاهر. این آزمایش الهی است ما گوش می‌دهیم؛ ولی ما یک شرّ داریم به نام مرض، یک خیر داریم به نام سلامت؛ ولی ﴿وَ نَبْلُوکُمْ﴾، من شما را امتحان می‌کنم به سلامت و مرض. او با همین بیماری در جلسه عیادت، دارد قرآن را تفسیر می‌کند!"

حضرت آیة الله جوادی آملی در درس تفسیر ۲۸ بهمن ۱۳۹۸

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید علی شجاعی